lundi 31 mai 2010

Baler


Yesterday (Sunday) I went to look at a baler that a friend of a friend was selling. It was a 1962 CCM F80. Seemed that it had once worked and as they only wanted 50 euros for it I bought it.

First of all I had to get back to Quélébu. Like most agricultural machinery it has a pin hitch rather than a ball hitch for towing. Martin has a pin hitch on his truck, the bolt spacings were the same as on my Jimny so after some work lying under the two vehicles I managed to equip my car with a pin hitch. In low ratio 4 wheel drive I dragged the baler out of the field only to find it had a puncture (in it's original 1962 white walled tyre). I removed the wheel and took it home.

Today I went to the St Girons got the tyre mended (innertube), then refitted it to the baler. The baler is designed to be towed offset to the right of the tractor. This made getting the baler up the long narrow walled track to the road difficult as the combined width of car and baler was really tight. After a few collisions with banks I made it. This afternoon I started the restoration project. Everything needs to be cleaned, partly dismantled and regreased/oiled. A few parts may need replacing but there is the remains of an identical machine rusting in the field above the house so hopefully I can salvage a few spares. It's amazing mechanical technology with everything built from rolled steel sections or cast iron - which means it can all be hit with a hammer! I've started with the knotters (the devices which knot the baler twine around the bales). I think it'll be about a week's work then I'll turn it over with the tractor and see how she runs. I've managed to find a tractor restoration club which can photocopy me a workshop manual and hopefully I can find someone locally who can remember how to thread the twine.

Hier (dimanche) je suis allé chercher à une presse que l'ami d'un ami de vente. C;etait une CCM F80 de 1962. Semblait qu'il avait déjà travaillé et comme ils ne voulaient plus 50 euros pour elle je l'ai acheté.

Tout d'abord, je l'ai dû revenir à Quélébu. Comme la plupart des machines agricoles, il a une goupille plutôt que d'un attelage à boule de remorquage. Martin a une goupille sur son camion, les distances vis sont les mêmes que sur mon Jimny alors après quelques travaux couché sous les deux véhicules, j'ai réussi à équiper ma voiture avec un attelage goupille. En basse ratio 4 roues motrices je traînais la presse à balles sur le pré. Malheuresment il avait un crevaison (dans son original de 1962 pneus murs blancs). J'ai enlevé la roue et il a fallu la maison.

Aujourd'hui je suis allé à la St Girons aafin fixé le pneu (chambre à air), puis remis à la presse. La presse est conçu pour être remorqué décalé vers la droite du tracteur. Se prennent la presse à la longue piste parois étroites de la route difficile que la largeur totale de la voiture et la presse a été très serré. Après quelques collisions avec les banques Je l'ai fait. Cet après-midi, j'ai commencé le projet de restauration. Tout doit être nettoyé, en partie démantelée et graisser / huilé. Quelques pièces peuvent être remplacés, mais il ya les restes d'une machine identique à rouiller dans le champ ci-dessus la maison alors j'espère que je peux sauver une des pièces de rechange peu. Il est étonnant de technologie mécanique avec tout construit à partir de profilés en acier laminé ou en fonte - ce qui signifie que tout peut être frappé avec un marteau! J'ai commencé avec les noueurs (les dispositifs qui le noeud autour de la ficelle lieuse balles). Je pense que ça va être d'environ une semaine de travail alors je vais en faire plus avec le tracteur et voir comment elle fonctionne. J'ai réussi à trouver un club de remise en état tracteur qui peut me photocopie d'un atelier manuel et j'espère que je peux trouver quelqu'un sur place qui peuvent se rappeler comment enfiler le fil.

2 commentaires :

Anonyme a dit…

Don't know how it is in Yerp, but in USA, Ebay is a good resource for owners manuals for old machines. Be careful, don't get any digits caught in the twine/knotters if ya get her runnin' lots of old farmers are missing body parts. good luck, Chip

Lee Sharp a dit…

Been searching on ebay for an age but eventually found service manuals for the sickle bar mower and the baler on a site www.acada.fr. They're a group of collectors of vintage agricultural machinery and they'll photocopy the manuals for 15 euros.